Gennem mit liv – og gennem mine uddannelser, har jeg hørt set og oplevet, mange udgaver at udviklingsmodeller. Det som udvikles, hvad end det er et fokus på individet, organisationen eller kollektivet, så kan jeg se udvikling som selvudvikling. Når selvet identificeres som det, som placerer sig i verden, og som der opleves igennem.
Altså et objekt med nogle attributter, som værdisættes i værdihierarkier, skabt i – og af de omgivelser, som objektet oplever at befinde sig i. Dette afføder et fokus på, at forsøge at kortlægge omgivelserne, og værdihierarkierne, for at passe ind. For at skabe muligheder for vækst under de vilkår, som erkendes, og udledes, dette afleder at udviklingsmodeller opstår.
Dette fokus, denne måde at opleve på, er et perspektiv i bevægelse, fokusset er begrænset af sine omgivelser, eller retter, begrænset af sin egen tolkning af omgivelserne. Således bliver subjektet fanget ind af objektet, ved at subjektet identificerer sig med objektet, det som opleves igennem. ’Midgårdsormen’ bider sig således fast i sin egen hale, så den nu omkranser, og begrænser den oplevede verden.
Og selvom udviklingsmodellerne, er mange og varierer i kompleksitet og fokus. Er grundtrækkene som i chakrasystemet, en udvikling fra Rod til Krone. Og derigennem komme tætter på, eller helt hjem, og blive genforenet med subjektet.
Chakra dæmonerne, som holder perspektivet fast: Rod Frygt, Hara Skyld, Solar plexus Skam, Hjerte Sorg, Hals Løgn, det 3. øje Illusion, Krone Tilknytning.
Frygt: 0-6 mdr.: Skabe jeg,
identifikation af fysisk krop
– krops selv. ”vær parat”
(overlevelse)
Skyld: 6-24 mdr.: Identifikation
gennem følelser – følelses
selv. ”En for alle, alle for
en”
2-4 år: Symbolsk tænkning
– udtrykker følelser og
tanker – mentalt selv. ”vær
stærk”
Skam: Store børn + teenagere:
Identifikation med gruppe
fremfor selv, sort/hvid,
rigtigt/forkert
Følger regler, når det tjener
dem. ”tænk frem, skab
orden”
Sorg: Midt teenageår og frem:
Kan anskue sig selv i 3.
person. Svær balance ml.
egne og andres behov.
”Enhver er egen lykkes
smed”
Løgn: Ældre teenager og frem:
Egne valg rigtige, værdier
centreres, ”alle er lige og
ens”
Rationel analyse, egne mål
og idealer. Følelser og
kropsbevidsthed. ”kvalitet
fremfor kvantitet”
Illusion: Ser modsætninger, søger
autenticitet, manglende tro
Tilknytning: Begyndende ordløst,
indtræder periodisk i
vidnetilstand, ser ego men
kan adskille
Vedvarende oplevelse af
ændret
bevidsthedstilstand,
spirituel bevidsthed og
indsigter
Kærlighed: Alt flyder sammen, allesteds- nærværende